Bu Blogda Ara

5 Ağustos 2014 Salı

PARAGRAF-1-Paragraf çözme ipuçları,püf noktalar

Türkçe dersinden hatrı sayılır bir net elde etmek için paragrafları iyi okumanız,anlamanız,çözümlemeniz ve doğru cevabı bulmanız gerekir.Dil bilgisinde de iyi bir bilgi birikimine sahip olmanız gerekiyor.
Şimdi sizlere paragrafı nasıl çözdüğümü ve sizin de nasıl çözmeniz gerektiğini,nereden nasıl başlamanız gerektiğini anlatmaya çalışacağım.Sonra Allah nasip ederse dil bilgisi hakkında yazarak devam etmeyi düşünüyorum. Sağlıklı bir şekilde paragraf çözebilmek için zihninizin temiz olması lazımdır.Yani dersle alakasız şeylerden arınmış.Bunu sağlamak sizin elinizde.Hedefinizi bir kaç saniye düşünün ve odaklanın. Paragrafla ilgili kitabi bilgileri de sade bir dille anlatıyorum iyi okuyun arkadaşlar.Ben kategorilere ayırmam paragraf sorularını mesela ana fikri soran sorular,yardımcı fikir soruları vs.Bunların başlığını da bilmem.Adı üstünde ders Türkçe sorulan sorular gayet açık.Ne soruyorsa onu bulacaz. Soru gelince bu soru ana fikir sorusu bu yardımcı fikir sorusu diye ayırmıyoruz en nihayetinde.Burayı anladınız geçiyorum.
Paragraf çözerken ben ne yapıyorum?
Önce soruyu okuyorum aksini iddia eden olabilir ama ben önce soruyu okuyorum ki benden ne istiyor onu öğreneyim. Soruyu kavradım,SORUdaki olumlu-olumsuz ifadelere dikkat ettim.Değinilmiştir değinilmemiştir sorularında eğer değinilmemiştiri soruyorsa şıkları okuyorum ön çalışma olarak.Paragrafa geçiyorum elimden geldiğince hızlı şekilde okuyorum.Neden hızlı okuduğuma gelirsek burası önemli:Derste çok sevdiğim bir hocam böyle bir araştırma olduğundan bahsetti ve hızlı okumanın faydasını tek cümleyle açıkladı "Ne kadar hızlı okursanız* zihninize takılan o kadar az şey olur." Hakikaten de öyle.Yavaş sallana sallana okursanız insanın aklına bin bir çeşit şey geliyor.Değinilmemiştir sorusundan bahsediyordum şıkları okudum paragrafı hızla okudum.Aklımda bir şeyler kaldı şimdi tekrar şıklara döndüm ve değinilenler aklımda  e bir tane değinilmeyen var onu da bulduk.         VEYA Bu soru tipini şöyle de çözüyorum onu da açıklayayım
Önce soru sonra paragraf şık paragraf şık diye giderek.Daha net, önce soru sonra paragraftan 1-2 cümle şık paragraftan 1-2 cümle şık diye de gidebilirsiniz.Bu paragraf okumaktan sıkılanlar için idealdir.Bu yöntemde kalem elinizde olmalı çünkü elediğiniz şıklara işaret koyacak ve karışmayı önleyeceksiniz.Seçim sizin sınava girmeden önce MUTLAKA denemelerinizde her iki yöntemi de deneyin süre tutun , doğruluk oranınızı ölçün ki sizin için uygun olan yöntemi bulun.
Soruyu okudunuz eğer değinilmiştiri/bahsedilmektediri/asıl yakınılanı/ana fikri/eleştirileni soruyorsa işte bura gerçekten önemli kalemi ister bırak ister bırakma zihnini oyalayacaksa bırak , paragrafı deyim yerindeyse nefessiz oku* kendini ver ilkinde olmayabilir 2.de,3.de .... ama olana kadar çalışacaksınız,kitap okur gibi zevkli hale getirerek okumayı öğreneceksiniz paragrafı oku ve şıklara geç şık eğer ters bir soru değilse kendini belli edecektir.Hayırlı olsun.
Bu kadar arkadaşlar gözünüzde çok büyüttüğünüz paragraf bu işte.
*:Hiç anlamadan geçecek kadar da hızlı okumayın canım :)
Not:Söylediğim yöntemleri deneyin evde yaptığınız denemlerde kendinize en uygun olanı size daha fazla net getireni ,daha az zaman kaybettireni ölçün biçin karar verin seçin.
Devamı gelecek iyi günler.Saygılarımla.

2 yorum: